Hoge brandstofprijzen en strengere milieuregels bepalen in belangrijke mate de exploitatiekosten van schepen

Hoge brandstofprijzen en strengere milieuregels bepalen in belangrijke mate de exploitatiekosten van schepen.

Hoge brandstofprijzen en strengere regelgeving bepalen steeds vaker de exploitatiekosten van schepen. KEM biedt in de praktijk geteste en bewezen oplossingen voor de maritieme industrie, gebaseerd op jarenlange ervaring in debietmeettechnologie.

In nauwe samenwerking met onze klanten helpen wij kosten te besparen en te voldoen aan de wettelijke milieueisen door de scheepsactiviteiten te optimaliseren.

Onze meettechnologie zorgt ervoor dat processen als bunkeren en verbruiksmeting worden geoptimaliseerd. Door bijvoorbeeld het brandstofverbruik dagelijks nauwkeurig te meten en te controleren, is het mogelijk het brandstofverbruik duurzaam te verlagen.

Met onze expertise op het gebied van automatisering en instrumentatieprocessen kunnen wij uit het KEM-productassortiment de beste oplossing voor uw meetbehoeften bieden.

De combinatie van hoogwaardige materialen, specifieke ontwerpen en geometrieën en het gebruik van verschillende meetprincipes maakt een nauwkeurig passend assortiment flowmeters mogelijk voor de typische toepassingen in de maritieme industrie.

Onze toepassingen

Door tientallen jaren ervaring in automatisering en instrumentatie zijn wij in staat optimale oplossingen uit het KEM-productassortiment aan te bieden.

Coriolismeting en prestatiemonitoring in realtime

De NSB GROUP heeft tools ontwikkeld voor real-time dataverzameling om de meting van het brandstofverbruik te verbeteren. Wereldwijd worden dagelijks ongeveer 6 miljoen containers over zee verscheept. Als toonaangevende aanbieder van tonnage in het containersegment heeft de NSB Groep met haar schepen een substantieel aandeel in deze markt. Met capaciteiten variërend tussen 1.000 en 11.000 TEU bereikt NSB een totaal draagvermogen van meer dan 3,5 miljoen tdw en een totale TEU-capaciteit van ongeveer 325.000 TEU. Sinds 2011 beheert de NSB Groep ook tankers en offshore jack-up schepen.

Dankzij de knowhow van onze nautische en technische superintendents, allen met jarenlange ervaring aan boord en aan de wal, maakt de NSB Groep optimaal gebruik van de Duitse zeevaartlocatie. Zo kunnen klanten vertrouwen op de betrouwbaarheid, efficiëntie en innovatiekracht. Ook is het voor NSB belangrijk om economisch succes en duurzaamheid te combineren.

NSB maakt hiervoor gebruik van de TRICOR Coriolis massflowmeter (TCM) van KEM Küppers. In het verleden, toen brandstof relatief goedkoop was, werkten schepen op volle capaciteit en waren ze snel onderweg. De bestaande meetmethoden voor het bepalen van het brandstofverbruik waren voldoende. Vanwege onnauwkeurigheden in de berekeningen, waarbij de volumetrische stroom naar de massastroom werd omgezet, was een goed beheer van de brandstofvoorraad op het schip echter moeilijk. Bovendien zijn de meetinstrumenten ontworpen om de volledige capaciteiten van de hoofd- (ME) en hulpmotor (AUX) te evenaren. Tegenwoordig hebben de oude systemen hun grenzen bereikt. Door slow steaming, schommelingen in de brandstofprijzen en toenemende milieu- en efficiëntie-eisen is efficiënt scheepsmanagement niet langer mogelijk. Tegelijkertijd eisen bevrachters en eigenaren kostenbeheersing en transparantie.

Oplossing

De NSB GROUP heeft tools ontwikkeld voor real-time dataverzameling om de meting van het brandstofverbruik te verbeteren. Wereldwijd worden dagelijks ongeveer 6 miljoen containers over zee verscheept. Als toonaangevende aanbieder van tonnage in het containersegment heeft de NSB Groep met haar schepen een substantieel aandeel in deze markt. Met capaciteiten variërend tussen 1.000 en 11.000 TEU bereikt NSB een totaal draagvermogen van meer dan 3,5 miljoen tdw en een totale TEU-capaciteit van ongeveer 325.000 TEU. Sinds 2011 beheert de NSB Groep ook tankers en offshore jack-up schepen.

Dankzij de knowhow van onze nautische en technische superintendents, allen met jarenlange ervaring aan boord en aan de wal, maakt de NSB Groep optimaal gebruik van de Duitse zeevaartlocatie. Zo kunnen klanten vertrouwen op de betrouwbaarheid, efficiëntie en innovatiekracht. Ook is het voor NSB belangrijk om economisch succes en duurzaamheid te combineren.

NSB maakt hiervoor gebruik van de TRICOR Coriolis massflowmeter (TCM) van KEM Küppers. In het verleden, toen brandstof relatief goedkoop was, werkten schepen op volle capaciteit en waren ze snel onderweg. De bestaande meetmethoden voor het bepalen van het brandstofverbruik waren voldoende. Vanwege onnauwkeurigheden in de berekeningen, waarbij de volumetrische stroom naar de massastroom werd omgezet, was een goed beheer van de brandstofvoorraad op het schip echter moeilijk. Bovendien zijn de meetinstrumenten ontworpen om de volledige capaciteiten van de hoofd- (ME) en hulpmotor (AUX) te evenaren. Tegenwoordig hebben de oude systemen hun grenzen bereikt. Door slow steaming, schommelingen in de brandstofprijzen en toenemende milieu- en efficiëntie-eisen is efficiënt scheepsmanagement niet langer mogelijk. Tegelijkertijd eisen bevrachters en eigenaren kostenbeheersing en transparantie.

Oplossing

Na uitgebreid onderzoek naar wat er op de markt verkrijgbaar is, heeft NSB gekozen voor de TRICOR Coriolis massflowmeter. De hoge flexibiliteit van de systeemuitvoer, passend bij de prestatiegegevensmodule, en de eenvoudige inbedrijfstelling waren aanvullende criteria. NSB besteedde ook bijzondere aandacht aan de betrouwbaarheid van het systeem.

Om de nauwkeurigheid van de brandstofmeting te verbeteren, worden volumetrische meetinstrumenten geleidelijk vervangen door moderne massaflowmeters gebaseerd op het Coriolis-principe. Deze meters maken een directe massabalans van het verbruik mogelijk en kunnen door hoge nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid duurzaam beoordeelbare gegevens leveren. Dit geeft NSB een bovengemiddeld vermogen om te voldoen aan de transparantie-eisen over de kostenstructuur van de schepen in combinatie met de nauwkeurigheid van de brandstoffacturatie.

Alle scheepsrelevante bedrijfsgegevens worden via MODBUS gecommuniceerd naar de prestatiemonitor die mede is ontwikkeld door NSB. Dit modulaire systeem bestaat uit een “rapportagemodule” en een “prestatiemodule”. De kern van het systeem aan boord is een kleine serverunit met het programma, de rapportagemodule en de database. De server is geïntegreerd in het computernetwerk van het schip. De verzonden gegevens worden opgeslagen in de scheepsdatabase, waarvan de inhoud meerdere keren per dag automatisch aan wal wordt verzonden. Zo ontvangt de rederij de informatie altijd ‘live’.

Belangrijk is dat de “prestatiemodule” automatisch alle relevante bedrijfsgegevens verzamelt met behulp van dataverzamelaars die op de brug en in de machinecontrolekamer zijn geïnstalleerd. De verzamelde gegevens worden opgeslagen in de scheepsdatabase. Op deze manier worden bijvoorbeeld alle gegevens over het brandstofverbruik, de motorprestaties en de snelheden “online” gemeten en met de reguliere gegevensoverdracht verzonden. Het modulaire ontwerp van het meetsysteem maakt continue uitbreiding mogelijk om zich aan te passen aan de toenemende vraag en behoeften.

Dit wereldwijd gedistribueerde systeem van NSB Marine Solutions bereidt de verzamelde gegevens digitaal voor, zodanig dat het zowel de directie van NSB als de bevrachters, scheepseigenaren en andere gebruikers valide prestatie-indicatoren biedt die als basis dienen voor verdere optimalisatie van het schip. operatie. De TRICOR Coriolis-flowmeter en het prestatiemonitoringsysteem vormen een uitgebreide beheeroplossing.

Coriolis massaflowmeters

Download Application Story

Voordelen

  • Zeer nauwkeurige brandstofafrekening
  • Scheepsverbruik met behulp van online prestatiemonitoring
  • Realistische en nauwkeurige prestaties – evaluaties van schepen
  • Hoge transparantie in de kostenstructuur
  • Vereenvoudiging van de brandstoffacturatie door foutgevoelige conversies te vermijden
  • Kostenefficiënte en moderne technologie